Zielona szkoła w Kotlinę Kłodzką

Posłuchaj tego wpisu

W dniach 16-20 maja 2016 r. uczniowie klas V B, VI B i V A wraz z opiekunami p. Beatą Pabisiak, p. Magdaleną Stopczyńską i p. Karoliną Woźniak wzięli udział w wycieczce „Zielona Szkoła” w Kotlinę Kłodzką. Kotlina jest otoczona przez Góry Stołowe, Góry Bardzkie, Góry Złote, Góry Bystrzyckie oraz Masyw Śnieżnika i wraz z nimi tworzy krainę historyczną zwaną ziemią kłodzką.

Pierwszego dnia zwiedzaliśmy Zamek Książ w Wałbrzychu znajdujący się na terenie Książańskiego Parku Krajobrazowego. Zamek został wybudowany w latach 1288 – 1292 przez księcia świdnicko-jaworskiego Bolka I Surowego. Jest trzecim co do wielkości zamkiem w Polsce (po zamku w Malborku i Zamku Królewskim na Wawelu). Wieczorem przyjechaliśmy do naszego ośrodka Willa „Panorama” w Kletnie, gdzie przez 5 dni spaliśmy i jedliśmy pyszne posiłki.

Drugiego dnia zwiedzaliśmy Bazylikę i ruchomą szopkę z 800 figurami, w tym 300 w ruchu w Wambierzycach. Następnie wchodziliśmy na Szczeliniec Wielki – najwyższy szczyt (919 m n.p.m.) w Górach Stołowych. Należy on do Korony Gór Polski i jest jedną z największych atrakcji turystycznych Sudetów, z rezerwatem krajobrazowym i tarasami widokowymi, z których podziwialiśmy panoramę Sudetów.

Kolejny dzień spędziliśmy w Skalnym Labiryncie „Błędne Skały”, znajdującym się na wysokości 853 m n.p.m. Obejmuje on swoim zasięgiem zespół osobliwych form skalnych o wysokości 6 – 11 m, wytworzonych wskutek wietrzenia piaskowca. Błędne Skały to labirynt szczelin i zaułków, niekiedy niezwykle wąskich, oddzielających bloki skalne kilkunastometrowej wysokości. Wiele skał ma własne nazwy, np.: „Skalne Siodło”, „Kurza Stopka”, „Labirynt”, „Tunel”, „Wielka Sala”. Następnie zwiedzaliśmy Kaplicę Czaszek w Czermnej, która jest wspólnym grobowcem ofiar wojen śląskich z lat 1740-1742 i 1744-1745 oraz chorób zakaźnych z XVIII wieku. Wieczorem po powrocie do ośrodka, mimo zmęczenia mieliśmy jeszcze siły na gry sportowe i dyskotekę.

Czwarty dzień był pełen wrażeń, gdyż odwiedziliśmy kopalnię złota w Złotym Stoku, gdzie zwiedzaliśmy Sztolnie z podziemnym wodospadem, Muzeum Minerałów, Skarbiec oraz Mennicę. Spotkaliśmy się z Gnomem w Chodniku Śmierci, a alchemik zdradził nam tajemnicę eliksiru wiecznej młodości. Z podziemi kopalni wyjechaliśmy „Pomarańczowym Tramwajem”, który pędził z prędkością światła. Następnie poznaliśmy tajemnice kłodzkich podziemi, chodząc korytarzami Twierdzy 30 m pod ziemią.

Wieczorem przyszedł czas pożegnania przy ognisku z kiełbaskami. W piątek rano niestety musieliśmy już wracać do domu. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się na ulubiony posiłek dzieci w McDonald’s. Do Łodzi powróciliśmy około godziny 18. Wycieczka w Kotlinę Kłodzką była bardzo udana, dostarczyła nam wielu wrażeń i niezapomnianych chwil. Uczestnicy zachowywali się super, co potwierdzały liczne pochwały osób, z którymi się spotykaliśmy. Mamy nadzieję, że nie był to ostatni tego typu wyjazd. Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć.