Innowacyjna historia – nowe technologie w służbie edukacji

9 listopada uczniowie z klas 7a, 8a, 8b i 8c uczestniczyli w pokazie składającym się z projekcji dwóch filmów historycznych: „Kartka z Powstania” (Powstanie Warszawskie) oraz „Wiktoria 1920” (wojna polsko-bolszewicka). Oba seanse przeprowadzone były w technologii wirtualnej rzeczywistości – okulary VR.

Warsztaty odbywały się w ramach projektu Ministerstwa Edukacji i Nauki „Innowacyjna Historia”, realizowanego przez Fundację Arte et Marte w SP nr 174 w Łodzi. Dzięki wykorzystaniu atrakcyjnych narzędzi edukacyjnych poszerzyliśmy naszą wiedzę historyczną.

Projekt „Kreatywne Prace Plastyczne”

W październiku, w ramach projektu-innowacji, uczniowie klas 1-3 tworzyli kolejne prace plastyczne. Tym razem dominowała tematyka i kolory jesieni.

Klasy 1a, 1b, 2a i 2b stworzyły wielokolorowy papier artystyczny drukując folią bąbelkową pomalowaną farbą.  Klasa 3a zrobiła piękne „Dynie” techniką mieszaną, a klasa 3b wykonała „Grzyby” na papierze artystycznym stemplowanym listkiem.

Prace zdobią szkolny korytarz na pierwszym piętrze.

Na Cmentarzu Żydowskim

W środę 2 listopada 2022 r. klasa 3b wybrała się na dość niezwykłą wycieczkę. Poszliśmy na cmentarz, ale nie taki cmentarz, na jakim spoczywają nasi bliscy i jaki odwiedziliśmy dzień wcześniej we Wszystkich Świętych, lecz na cmentarz żydowski. Poszliśmy tam, żeby poznać i porównać tradycje, zwyczaje związane ze Świętem Zmarłych w naszej kulturze oraz w kulturze żydowskiej.

Cmentarz żydowski w Łodzi, który założony został w 1892 r. położony jest w południowej części Bałut. Jest to największa w Polsce nekropolia żydowska (42 ha, ponad 230 tys. pochowanych).

Nawiedzenie cmentarza rozpoczęliśmy od domu przedpogrzebowego, gdzie wychowawczyni wprowadziła uczniów w tajniki żydowskich obrzędów pogrzebowych oraz samej religii żydowskiej. Zasadniczą częścią naszej wycieczki było odwiedzenie samego cmentarza. Jest to dość niezwykłe przeżycie. Wrażenie robi zarówno wielkość cmentarza, jak i sposób jego zagospodarowania. Zadziwiające jest to, że obok monumentalnych sarkofagów, znajdują się proste groby w stanie zupełnego zaniedbania. Dowiedzieliśmy się, że na cmentarzach żydowskich w osobnych kwaterach spoczywają kobiety, mężczyźni i dzieci, a Żydzi muszą być pochowani nogami skierowanymi na wschód w kierunku Izraela. Groby zasypuje się ziemią. Przez pierwszy rok nie można stawiać pomników. Natomiast w pierwszą rocznicę śmierci rodzina ustawia na grobie zmarłego macewę. Nie kładzie się kwiatów, tylko kamienie. W czasie zwiedzania byliśmy przy mogile rodziców poety Juliana Tuwima oraz widzieliśmy Mauzoleum Izraela Poznańskiego.

Bez wątpienia ten cmentarz to namacalny dowód na niezwykłą i bardzo burzliwą historię naszego czterokulturowego miasta. Była to świetna lekcja historii oraz uświadomienie sobie bogactwa i wartości kultur różnych narodów.

Zajęcia w lesie i w parku

28 października, w piękny jesienny dzień, klasa 3b wraz z wychowawczynią wybrała się na zajęcia przyrodnicze do części leśnej Parku Julianowskiego. Dzieci wyodrębniały warstwy lasu, nazywały rośliny w poszczególnych warstwach oraz obserwowały zwierzęta. Udało się nam zobaczyć wiewiórkę oraz klika ptaków.

Był też czas na zajęcia na placu zabaw. Próbowaliśmy również układać mandale z liści, ale wiatr trochę utrudniał nam wykonanie zadania. Było tak pięknie, że nie chciało się nam wracać do szkoły.