Światowy Dzień Pluszowego Misia

Miękki, puchaty i taki z łatką 🐻 – 25 listopada swoje święto obchodzi najmilsza zabawka, najlepszy przyjaciel dzieci i niezastąpiona przytulanka przy zasypianiu – Pluszowy Miś. Mimo coraz nowocześniejszych i coraz bardziej atrakcyjnych zabawek, moda na misie nie przemija, bo „czy to jutro, czy to dziś, wszystkim jest potrzebny Miś!”.

24 listopada uczniowie 101 przyszli do szkoły z pluszowymi misiami. Na korytarzach zrobiło się kolorowo i „misiowo”. Pluszowe maskotki towarzyszyły swoim opiekunom w czasie przerw i na lekcjach. Wesołym zakończeniem zabawy  było  wspólne  zdjęcie ze swoimi misiami.

Głównym celem Samorządu Uczniowskiego, który już po raz kolejny zorganizował to święto, była chęć ucieczki od agresji i przypomnienie najważniejszych wartości jakimi są dzieciństwo, przyjaźń, miłość, ciepło. Z tymi słowami łączy się właśnie Pluszowy Miś – przyjaciel z dzieciństwa, zawsze wierny i oddany. To jemu powierzamy swoje sekrety i to on ma nas uchronić od zła i niebezpieczeństw.

Wycieczka do Muzeum Farmacji

22 listopada 2018 r. uczniowie klasy II a i III a wraz z wychowawcami udali się na wycieczkę do Muzeum Farmacji, gdzie mieli okazję obejrzeć wnętrze dawnej apteki oraz poznać niepraktykowane już metody produkcji leków. Uczniowie oglądali licznie zgromadzone eksponaty: meble, naczynia używane przez dawnych aptekarzy, aparaturę do przygotowywania leków i wagi, a także zielniki wykonane przez studentów Uniwersytetu Medycznego. Dzieci mogły dokładnie zbadać zapach oraz konsystencję rozmaitych ziół i przypraw.

Po zwiedzaniu sal muzeum przyszedł czas na zajęcia warsztatowe, podczas których uczniowie samodzielnie produkowali cukier puder oraz formowali z plasteliny kształty różnych leków. Najciekawszy jednak był samodzielnie przeprowadzony eksperyment chemiczny z użyciem wody i soku z czerwonej kapusty. Wynik okazał się zaskakujący, a uczniowie zdobyli wiedzę na temat kwasowości i zasadowości roztworów wodnych.

Zawody popularne

W sobotę 10 listopada odbyły się kolejne Popularne Zawody na Orientację, w których wystartowali nasi uczniowie. Największą niespodziankę sprawił nam Edzio Warszawski, który wystartował sam, zajął II miejsce i o 0,01 sekundy wyprzedził kolejnego zawodnika. Martyna Karasińska i Ewa Goślińska zajęły III miejsce.

Dla wszystkich duże brawa za zapał, chociaż niektórzy muszą jeszcze poćwiczyć czytanie mapy. Kolejna okazja już 15 grudnia. Zapraszamy!

Jeszcze jeden tydzień dla Niepodległej

Poniedziałek, 5.11

Szkoła utonęła w bieli i czerwieni – dosłownie. Od parteru po 2. piętro patriotycznymi elementami udekorowano drzwi do każdej pracowni. W salach oraz na korytarzach pojawiły się girlandy, balony, chorągiewki, tiule, laurki, kotyliony, teksty hymnu, wierszy o Polsce, książki o tematyce patriotycznej, zbiory przysłów, symbole naszej Ojczyzny – flagi i Orzeł Biały – nasza duma; zdjęcia i wystawy plakatów o tych, którzy przelali krew dla Uciemiężonej, aby zyskała miano Niepodległej. Spojrzały na nas „Legionowe twarze niepodległości” i „Wielkie kobiety Niepodległej” – sławne Polki. Zrobiło się poważnie, ale miło. Odświętnie.

Wtorek, 6.11

Zza drzwi klas dobiegają słowa pięknych polskich wierszy patriotycznych albo trudnych artykulacyjnie „łamańców językowych” – charakterystycznych dla naszej mowy ojczystej. Słychać też, jak młodzieńcze głosy intonują pieśni legionowe: „Pierwszą Brygadę”, „O mój rozmarynie”, „Białe róże”.

Środa, 7.11

W 101-ce biało-czerwony dzień. Wszyscy założyli stroje w barwach narodowych, przypięli kotyliony. Dumnie unoszą głowy. To zaszczyt być Polakiem. W świątecznej atmosferze odbyły się patriotyczne godziny wychowawcze. Z kadrów archiwalnych kronik patrzył na nas naczelnik Piłsudski i inni bojownicy walki o niepodległość. Na korytarzu 2. piętra zainstalowano wystawę mobilną „Łódzcy twórcy Niepodległej – Listopadowa Duma 2018”. Od razu wzbudziła zainteresowanie. Połączono ją z prelekcjami dla starszych uczniów, młodsi oglądali ją z wychowawcami.

Czwartek, 8.11

Na 1. piętrze odwiedzamy wystawę „Dobre, bo polskie – czyli sukcesy Niepodległej”. Bez trudu rozpoznajemy wyroby, które kupujemy na co dzień. To marki znane i poza granicami kraju. Serce rośnie z dumy. Kończy się akcja „101 dobrych uczynków na 100-lecie odzyskania niepodległości”. Nie ma w szkole ucznia, który nie zrobiłby choć jednego dobrego uczynku. Niektórzy mają ich na koncie nawet 101!

Piątek, 9.11

To kolejny uroczysty dzień. Najbardziej uroczysty. Kulminacja obchodów setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Wokół szkoły maszerują uczniowie, którzy rozdają przechodniom ręcznie robione chorągiewki. Wykonali je wcześniej wspólnie z dziećmi z przedszkola nr 149. W bibliotece szkolnej podczas przerw rozbrzmiewają pieśni legionowe i patriotyczne. Wszyscy nucimy mimochodem. W sali gimnastycznej odbywa się w dwóch turach akademia patriotyczna „Oni nam wolność wywalczyli”. Ubrani w stroje galowe ozdobione biało-czerwonymi kotylionami słuchamy melorecytacji i komentarzy historycznych, włączamy się w śpiewanie pieśni patriotycznych. Z przejęciem i uwagą. Dekoracje stanowią m. in. prace wykonane podczas warsztatów w Muzeum Tradycji Niepodległościowych.

O godz. 11:11 cała społeczność szkolna gromadzi się, aby jeszcze raz oddać hołd Ojczyźnie i walczącym o jej suwerenność, a jednocześnie, intonując „Mazurka Dąbrowskiego”, wziąć udział w biciu „Rekordu dla Niepodległej” w łączności z całą Polską. Hymn państwowy śpiewamy dobitnie, w postawie zasadniczej, z wysoko podniesionymi głowami. Wiwat Polska Niepodległa! Uroczystość kończy się minutą ciszy dla uczczenia Polaków poległych w walce o wolność Ojczyzny.

W swoich domach, szkołach, rozmaitych instytucjach i na ulicach miasta będziemy jeszcze przez weekend i następnych kilkadziesiąt dni świętować z racji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W końcu taka okazja zdarza się tylko raz w życiu.

Superstojedynkowe łamanie języków

7 listopada nasi #SuperKoderzy stawili się punktualnie na kolejnych zajęciach. Zaplanowaliśmy intensywne ćwiczenia poprawnej i starannej wymowy oraz stosowania intonacji zdaniowej podczas rejestrowania pierwszych nagrań do naszych podcastów.

Rozpoczęliśmy od obejrzenia krótkiego filmiku, który wyjaśnił nam czym jest podcast. Następnie zapoznaliśmy się z kilkoma przykładowymi podcastami z Internetu.

Zanim przeszliśmy do nagrywania wypowiedzi, zwróciliśmy uwagę na język jakim należy się posługiwać podczas tworzenia reportaży. Omówiliśmy prędkość, głośność, poprawność i staranność wypowiedzi, odpowiednie akcentowanie słów czy intonacje zdaniowe. Później przeszliśmy do praktyki – ćwiczyliśmy odczytywanie popularnych „językołamaczy”.

Po solidnej rozgrzewce, za pomocą tabletów wyposażonych w aplikację „dyktafon”, przystąpiliśmy do nagrywania naszych wypowiedzi. Następnie odsłuchaliśmy i oceniliśmy swoje nagrania. Podsumowując zajęcia, ustaliliśmy, na co musimy zwracać większą uwagę, aby poprawić jakość nagrywanych wypowiedzi.